Buat Mangsa Banjir..!

2,3 hari lepas cuaca kat negeri aku nie cerah ajer, walaupun ada hujan sekejap sekejap...alhamdulillah! keringlah juga pakaian aku...hehehe!
Pada mereka2 atau kawan2 yang tinggal kat Johor, Melaka dan mana2 negeri lah yang terlibat dengan banjir besar baru2 nie aku bersimpatilah dengan mereka semua. Banyak perkara yang perlu difikir bila banjir dah kembali pulih...mana nak fikir pasal persediaan sekolah yang rosak, rumah yang perlu dicuci dan dibaikki, raya dah dekat dan juga penggal persekolahan yang dah nak mula tak sampai seminggu lagi nie...aku yang tak kena banjir nie pun senget otak aku dok fikir dan buat mathematik pasal berbelanjaan yang perlu dikeluarkan nanti..."duit! duit! dimana kau duit" - sebaris kata dari lagu M.Nasir. Best jugak dengar lagu tu, time2 cenggini.. :-)
Pada mereka semua aku harap mereka bersabar atas apa yang menimpa. Hadapilah degan kepala yang dingin...mungkin itu cubaan dari Allah untuk menguji keimanan kita semua.
Semalam masa dok minum dgn Ku Man, aku tanya beliau pasal Istana Seri Akar yang lenyap dari bumi Kelantan tu...dia kata benda tu sudah dalam perhatian Jabatan Warisan Negara. Tapak nya sudah dikenal pasti tapi untuk pengesahan kena buat kerja2 arkeologi kat tapak tu..cuma satu sahaja masalah sekarang yaitu tapak tu sekarang hak milik anak cucu Tengku Akar yaitu Tengku Ahmad Rithauden (bekas menteri). Sekarang tengah berunding pasal harga untuk tapak tanah tersebut...kalau semuanya selesai, kerja2 arkeologi akan dilakukan pada tahun hadapan.
Aku sekarang nie banyak involve kerja2 mengenal pasti dan mengembalikan bahan2 sejarah negeri Kelantan yang telah hilang ataupun yang perlu dibaik pulih. Ditambah lagi sekarang nie aku jumpa seorang yang memang minat habis pasal peninggalan sejarah Kelantan. Kau orang semua boleh klik sini untuk ke fotopages beliau.
nota: 2,3 hari nie jugak, internet pun jadi lembap selembab lembabnya...tension betul aku! nak masuk setengah2 laman web pun tak dapat. Nie lah dia, kalau ada monopoli...kita cakap apapun dia orang buat lembu kenyang ajer...

No comments:

Post a Comment