Ciri Unik Orang Kelantan

Penampilan sesuatu kaum atau kerakyatan seseorang tu memang berbeza dengan satu sama lain. Biasaknya kita tenguk warna kulit dan bahasa/loghat pertuturan mereka. Kat Malaysia nie kita ada pelbagai loghat bahasa. Ada loghat Utara, Selatan dan Timur. Dalam banyak banyak rakyat dalam negeri2 kat Malaysia nie hanya rakyat Kelantan sahaja yang ada ciri2 yang unik selain dari loghat bahasa yang mereka gunakan tapi dalam satu perkara,kalau dia orang tenguk mesti dia tahu...nie mesti "oghe Kelate" Macam mana tu...?

Kau orang tenguk masa dia orang makan roti canai, tak kira lah kat gerai mamak ke, restoran ke, kat Selangor ke, Johor ke hatta kat London sekali pun...kita tahu roti canai nie di cicah dengan kuah dhal atau pun kari. Kalau orang tu ada minta atau taruh GULA dalam kuah dhal atau pun kari dia...sahih orang tu berasal dari Kelantan! kalau tak caya ko orang tanya member2 ko orang dari Kelantan.

nota: Kelantan adalah negeri yang tertinggi penduduknya menghidapi penyakit kencing manis!

2 comments:

Anonymous said...

tapi kuih kat kelantan mmg manis semanis perempuan kat sana, tak ada pula yg debab2...semua slim. Masa saya bercuti ke kelantan dulu, saya borong berlambak2 kuih..makan kat kedai, tapau balik kat hotel..malam tu merayap ke wakaf sampai kul 2 pagi.

Saya suka makan kat satu kedai depan sekolah di pasir puteh. Pergi dah balik saya singgah situ..kuih dia sedap.

Tok Ketua said...

kenapa org. kelantan suka kepada benda2 yang manis?

orang kelantan pada jaman dolu dolu mmg kuat bekerja...bukak tanah hutan,buat kebun berekar ekar, tanak padi berelong relong...ini semua memerlukan tenaga yang banyak. Dari mana datang nya tenaga kalau tak dari makanan...cuma bezanya rakyat kelantan masa tu tahu, makanan yang manis banyak mengandungi tenaga. Glukos yang terkandung dalam makanan yang manis banyak mengandungi tenaga dari makanan yang tiada mengandungi glukos...betul tak?

skrg. dah berbeza, rakyat kelantan suka kepada makan yang manis manis tapi kerjanya tak banyak mengeluarkan peluh.So...glukos yang berlebihan akan ditukar kepada insulin. Insulin yang tak digunakan akan terembes kedalam sistem penghadaman kita dan dikeluarkan masa kita buang air kecil atau sekarang orang panggil penyakit kencing manis...

mungkin begitulah kot...makan manis tak apa tapi senaman mahu ada...ingat tu!

Post a Comment