Mula Kerja, Mula Sekolah dan Perantara

04/01/07
----------
Pagi2 lagi si Zakrie ajak aku sarapan. Dengan berkain pelikat aku masuk kedai makan. Nasib baik lah nie 'kandang' aku. Aku ingat ada hal penting dia nak bagitau aku, rupa2 nya nak cakap pasal rumah sewa yang aku suruh dia tolong carikan untuk cucu sedara aku tu. Kalau cakap awal2 tak lah aku berkain pelikat begini...bikin drop my 'water face' betul lar dia nie!

Pukul sebelas masuk office. Buat kerja lebih kurang, aku ke Asmah Collection jumpa Kak Mah, sebab nak hantar value report kat dia sambil sampaikan apa yang disuruh olih adik dia semalam. Panjang kesahnya tapi aku shortcut...sebenar nya aku nie dah jadi macam orang perantaraan untuk menyelesaikan masalah tak puas hati dari adik beradik beliau. Dia orang adik beradik seramai 3 orang termasuk ayah beliau berpakat nak buat bangunan asrama untuk diberi sewa kepada KIST (Kolej Islam Sains dan Teknologi). Modal buat bangunan mereka berkongsi bersama. Kak Mah yang banyak sekali kluarkan modal diikuti oleh ayah beliau dan 2 lagi adik2 dia tu. Segala dokumen dan perjanjian sewa diatas nama Kak Mah. Duit sewa di kutip oleh Kak Mah. Masa nie lah timbul perasaan tak puas hati dikalangan mereka. Mereka datang dok mengadu kat aku, Kak Mah tak bagi satu sen pada mereka semua. Modal sama buat keluar, sewa nak ambik kat dia sorang...rungut mereka. Tak pasal2 aku dok menanggung masalah mereka. Aku dah ada cara penyelesaiannya tapi aku malas nak cakap pada dia orang lagi. Satu hal lagi, mereka nie semua tak mo dok berbincang sekali. Semuanya dok datang story kat aku. Kejap dia nie datang, kejap dia tu datang, kejap kak Mah panggil aku nak dengar apa yang adik beradik dia cakap...last last aku juga yang jadi tukang fikir untuk mereka semua.
Mereka nie semua, bukan nya orang lain. Adik beradik biras aku jugak. Tu yang susah...silap cakap, nanti dia kata aku nie bias plak...susah! susah! mmg. susah!

Berbalik pada aku plak...tengahari nie Zuki ajak aku makan kat rumah dia. Dia buat kenduri doa selamat. Isteri dia hendak menjalani satu pembedahan bagi membuang fibroid kat dalam rahim. Tunggu Sina kejap, sebab dia datang nak ambik komputer dia. Lepas ajer bagi komputer tu, aku dgn Zakrie pergi ke rumah Zuki kat Tmn Husrah, Panchor.

Sebelah petang saiful ajak aku ke kedai hardware. Bila masuk office, tenguk2 Arif dan isteri dia ada kat dalam office aku. Dia datang nak tenguk anak dia yang sedang menjalani latihan praktikal kat pejabat aku.

Hari nie cuaca mendung ajer dan hujan pada sebelah petang. Kaji cuaca meramalkan hujan akan turun pada Jumaat nie, selama 4 hari. Kalau betul lar...banyak kerja aku akan tergendala! harap harap tak gitu...

03/01/07
----------
Datang awal sikit kat pejabat, sebab hari nie ada 2 orang budak dari IKBN akan datang melaporkan diri kat pejabat untuk menjalani latihan praktikal selama 3 bulan. Salah seorangnya cucu sedara aku sendirik yang dok kat Machang.

Lepas aku briefing lebih kurang kat dia orang, aku pun turun kat bawah. Makan. Kemudian aku dan Saiful ke Istana Negeri. Buat kerja2 ukur karpet kat Balai Mengadap dan juga bilik VIP kat situ. Raja Perempuan mahu tukar kepada yang baru.

Hari nie aku dan saiful berbasikal ke Pantai Sabak. Sampai sana lepak2 kat situ sambil makan colek keropok lekor dan mie sup. Kayuh,kayuh jugak! makan tak pernah miss...
Perjalan balik, aku melalui airport. Terserempak dengan geng basikal bulatan Cherang. Aku join sekali. Laju betul kayuhan mereka, sampai speedo meter aku mencecah 36 km/j. Tak larat aku dibuatnya, kalau aku ikut juga...boleh pengsan aku dibuatnya.

Malam aku lepak kat rumah ajer sambil reinstall balik winxp kat pc member...sambil tunggu siap dia instal aku baring2 mengadap tv, tubuh letih mcm nie best gak! akhirnya ntah masa mana aku terlelap...sedar2 isteri aku gerak solat subuh.

02/01/07
----------
Aku dah mula kerja dan hari nie juga bermulalah musim persekolahan. Tahun nie, kat sekolah menengah 2 orang yaitu Nur Adibba Balqis form 2 dan adik dia Nur Najwa Insyierah form 1. Sekolah rendah sorang ajer yaitu Afdhal Zairiel darjah 1. Kesemuanya 3 orang.
Sebab tu lah raya tahun nie aku tak sempat nak kemana mana, masa ciput sangat. nak pergi beraya kat rumah sedara mara pun tak sempat.

Bila anak2 bersekolah, kita orang tua nie pun macam bersekolah jugak. Mana tak nya...pagi hantar pergi sekolah. Tengahari pergi jemput balik kedian pergi hantar yang bersekolah petang pulak. Petang pergi jemput balik. Begitulah hari hari...penat wey!

No comments:

Post a Comment