Hari Raya Korban

Pagi2 raya mcm biasak lah...sibuk! akak aku masih lagi sibuk dengan kain jahitan...aku plak terpaksa menunggu giliran untuk masuk kebilik air! bayangkanlah 12 orang dengan 1 ajer bilik air. Aku terpaksalah mandi kat rumah abang aku. Sampai kat rumah, belumpun sempat aku nak butangkan baju malayu aku nie, kat madrasah dia orang semua dah pun berhenti takbir itu menandakan solat sunat aidiladha dah nak mula. Aku berlari lari menuju ke madrasah sambil dok butangkan baju melayu aku. Sampai kat sana,orang dah angkat takbir...aku angkat takbir dengan semputnya..!

Selepas solat sunat raya, aku salin pakaian sebab aku nak ke tempat orang sembelih lembu. Tahun nie aku ambil satu bahagian. Tukang sembelih lembu tahun nie kita orang semua beri amanah kepada Pak Muda Roni, tahun yang sudah2, tok penghulu yang lakukan. tahun nie beliau dah full booking. Group korban aku nie semuanya tak pro dalam segala hal. Dulu abang ipar aku ada dia yang terror dalam bidang nak jatuhkan lembu untuk disembelih, tahun nie dia pun dah full booking...tinggal abang aku yang sorang lagi yang menolong lapah kan kulit lembu dibantu oleh ahli kumpulan aku yang banyak bagi teori dari dok buat kerja. Aku? aku tukang pegang tali lembu dan siang daging tu boleh lar...! kerja2 yang heavy tu orang lain yang buat.
Walaupun kelam kabut...alhamdulillah semuanya selamat dan sempurna.

Pada sebelah petang, sebelum aku bertolak ke K.Krai aku tinggalkan daging korban aku tu kat kakak aku supaya dia agih agihkan kepada mereka2 yang tak buat korban hari nie. Aku ambil sedikit untuk dibawa balik ke K.Krai. Jalan raya ok ajer...walaupun banyak kenderaan tapi ia bergerak lancar. Tak ader siapa kat rumah mertua aku nie...mak dan bapa mertua aku masih lagi kat Mekah. Dia orang akan balik 14 Januari nanti, yang ada Imah dan hubby dia, keluarga Kak Na, Yie dan Wan. Itu ajer, yang lain2 tu tak balik. Kalau balik pun mungkin sampai malam nanti.

nota: gambar2 tak dapat di upload sebab streamyx ada problem. line jadi slow giler... dia orang cakap banyak server kat taiwan dan hong kong down, keupayaan sekarang hanya sekitar 20% ajer. Nak pulih semua sekali akan mengambil masa 3 minggu lagi...lama giler.

No comments:

Post a Comment