MTB On Road - Endurance

Perancangan asal KMH akan kesana nak buat cross ride tapi disaat2 akhir ramai yang tak jadi dengan alasan masing2, cuma yang sangkut Abe Az dari P.Puteh. Dia nak ajak member dia dari K.Krai joint sama. Kami bertiga ajer lah nampak gaya nya... tapi sebelum tu Abe Az kena hantar orang perempuan dia kat rumah dia di Perol. Janji akan bertemu dengan dia pkl 11.45am di Machang.

Setelah semua nya siap siaga,pukul 10.30 aku sekelurga pun bertolak ke rumah orang perempuan aku kat RPT Chenulang. Masa dalam kereta sms abe az tanya dia dok ka mana, dia balas bagitau tak jadi plak sebab member dia dari K.Krai tak siap lagi urusan kat bandar Kota Bharu...dia rasa takut nak kayuh berdua dengan aku kat sana nanti. Dia kata kalau berlaku apa apa tiada backup...susah! Rasa kecewa gak tapi tak aper lah...sorang pun sorang lah, selama nie pun aku biasa masuk sorang sirang ajer...!!!


Laluan K.Krai-Kota Bharu

Segala perancangan tak menjadi, so aku pun ambik keputusan nak buat kayuhan balik ke Kota Bharu dengan beskal ajer...nak buat kayuhan jarak jauh pulak. Aku sebelum nie tak pernah lagi kayuh beskal dari Kuala Krai ke Kota Bharu...jauh tuuu bagi aku lar..!!! tak apa, aku cuba dulu dan aku yakin aku akan sampai ke Kota Bharu cuma masa ajer yang menentukan nya. Aku dah set nak buat dalam tempuh 4 jam.

Pukul 7.30 pagi aku pun mulakan kayuhan aku. Aku ambik jalan Kuala Pertang dan terus ke Telekong sebelum bertemu dengan jalan utama K.Krai-Kota Bharu. Dalam 11 km pertama memang memenatkan sebab jalan nya berbukit bukau sebelum sampai ke jalan utama. 
Pukul 8.00 pagi aku sampai ke jalan utama...lega!!! sebab selepas ini jalan nya mendatar sahaja, kalau mendaki pun tak ler tinggi sangat. Aku maintain kayuhan aku jangan laju sangat tapi kadang2 tu aku speed gak...maklum ler power masih banyak lagi nih...hehehe!!!

Pukul 9.34 am aku sampai di Ketereh, berhenti untuk minum dan pekena roti chanai kat kedai abe mat depan pejabat PAS Ketereh jap tapi malang nya dia tak buat roti hari nie...minum air ajer lah. Aku dok sini 1/2 jam untuk melepaskan lelah. 

Pukul 10.00 pagi aku sambung balik kayuhan aku. Tak jauh dah...dalam 24 km lagi sampailah aku kat Kubang Kerian. Dari sini aku kayuh pelan pelan sebab dah letih dan punggung pun tak sah cerita lah...kebas!!! lepas duduk bangun,lepas bangun duduk begitulah sebelum sampai kat Kbg. Kerian pada pukul 10.54 pagi. 

Lepas basikal dalam setor aku pun pergi pekena air kat kedai makan pak din...dia tanya hari nie gateh pergi mana? Aku cakap baru sampai dari Kuala Krai...!!! terkejut beruk orang tua tu dibuatnya sambil menggeleng geleng kepala... aku plak bagai nak putus nyawa dibuat nya tapi aku bangga sebab nie rekod peribadi yang terjauh sekali pernah aku buat...

2 comments:

Anonymous said...

pok cik...
satu usaha yang bagus tu...
nti wat la plan kter g gateh jauh2 in group...bru happening sket...
pape pun syabas tuk pok cik....
>>>>>>panjang>>>>>>>>>

blogkelate said...

Pak Zawi patut perturunkan ilmu Pak Zawi dalam blog ni, tips/petua bagaimana nak kekal cergas macam Pak Zawi untuk persedian bloggers/pengunjung ke hari tua. Supaya kekal cergas di masa datang.

Post a Comment