Mandi Laut

Dah 2,3 anak2 aku asyik dok tanya bila abah nak pergi pantai...derang pagi2 lagi dok tanya bila nak pergi nie...eeiyyy! kalau dak budak nie, budak lah juga. Daah penat mulut nie bagitau kat derang...lepas sembahyang Jumaat. bila lepas Jumaat, aku nak makan pun tak sempat...tapi tak aper lah, kita org makan sama2 kat tepi laut nanti...mesti best punyer!
Pkl 3 pm mula bertolak ke Pantai Irama Bachok. ader ler lebih kurang 15 batu dari tempat tinggal aku nie. Singgah di Wakaf Stan,beli buah timun cina (melayu yg tanam,cina juga yang dpt nama...!)
Sampai sana, kita pilih port yang tak berapa jauh dari gerai makanan, agar senang nak beli lauk tambahan...hehehe! selepas selesai tikar dibentang dan segala makniko makanan siap di hidang, apa lagi...kita org anak beranak pun soru ler!
aku capai kamera digital yang dibawa bersama untuk shoot beberapa peristiwa makan kat situ tapi knp rengan semacam aje kamera aku nie. bila dibuka cover bateri...patut ler, bateri tak ader! pastu capai kamera conventional aku yang antik tu nak shoot...pun tak ader bateri jugak! hampeh betul. kalau tidak boleh ler juga aku upload 2,3 kpg kat sini...!
Anak2 aku mandi sampai mengigil kesejukan, itu pun suruh naik tak mo lagi...lantak ko org ler! aku bawa Aidil yg berusia 8 bulan tu mandi sama dgn aku. huh...hepi sakan dia! merah mata dia bila air laut yang masin tu terperecik kat muka dia...kesian dia.
Hari nampaknya nak hujan,tak boleh jadi nie. Sebelum hujan turun baik aku belah dulu...Dalam perjalanan aku pergi round kejap kat Pantai Senok. Pantai nie menjadi port favourite aku bila nak memancing, sebab kat sini ada kuala yang mempunyai batu2 yang besar sebagai benteng pemecah ombak. Amat sesuai untuk memancing ikan sembilang,kacang (baracuda) dan juga kakap. Kalau musim ikan gelama naik, fuuhh! benteng nie penuh dengan kaki pancing seperti aku nie, tapi skrg nie aku jarang benar keluar memancing terutama di hujung minggu seperti hari nie...tak ada masa, aku jadi sentiasa sibuk skrg nie...!
Orang tak ramai kat pantai nie,sebab pantai dia curam tak seperti Pantai Irama di banchok tu...ia landai. Keadaan nya pun dah berubah sakan. Gerai kat tempat aku selalu minum dan makan bila perut aku lapar dah tak berpenghuni lagi. Mungkin makcik tu dah meninggal kot! gerai nya dipenuhi semak samun...bila pandang gerai tu,teringat plak aku selalu duduk minum kat situ. Minuman favourite kat sini ialah 'tuak ice' kalau minum masa kita tengah dahaga mencanak, furamak! best gileeer dibuat nya. tapi semua tu dah tak ada lagi....sob!sop!sob...!

No comments:

Post a Comment