Besok dah start Puasa

Buat semua para sahabat taulan aku sekelian...aku ucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan yang akan bermula pada malam ni dan kita akan start sahur dan berpuasa besok hari. Puasa, puasa jugak niat tu jgn dilupakan...meh sini aku ajarkan lafaz niat puasa kat ko orang. Dalam bahasa Arab tapi di melayu kan siap dengan translate lagi aku bagi...aci tak? Allah faham kau orang guna bahasa apa sekalipun. Nie dia niatnya:

"Nawaitu sauma ghadin an ada'i fardhi syahri Ramadhana hazihis sanati lillahi ta'ala"
Sahaja aku berniat puasa esok hari untuk menunaikan fardu Ramadan tahun ini kerana Allah Taala."
Pada sesiapa yang ingin menambah ilmu atau amal,nie lah bulan dia. Banyakkan baca quran paling koman pun surah Yasin tu...tak kan tak leh baca surah nie kot! Pada yang biasa berjaga malam tu...apa kata buat solat sunat tahajjud cara dia nanti aku beritahu.
Solat sunat Terawih jgn lupa...mlm nie dah start...jom kita pakat ramai ramai makmurkan masjid/surau yang berdekatan dgn kita. Kalau tak larat buat 20 rakaat, buat ajer 8 rakaat jangan tak buat langsung udah ler...RUGI besar tau. Pahala dia berlipat kali ganda dari bulan bulan yang lain...ingat tu! jangan tak ingat...

No comments:

Post a Comment