...antara perasaan dan kawan.

Semua org ada kawan. Aku pun punya ramai kawan. Sama mcm korang jugak. Korang pun sebenarnya kawan aku gak cuma tak kenal, tak pernah jumpa. Kawan nie kalau tak kenal susah tapi kalau dah kenal kekadang menyusahkan. Cuma aku bersyukur sangat kawan-kawan aku sumernya tak nyusahkan aku. Malah kekadang aku bangga dapat menolong kawan aku. kenapa aku mesti tolong kawan aku sebab aku rasa aku org baik. Cuma aku belum menjadi yang terbaik. Kawan chenta bila kita betul-betul menchentai kawan kita. Buat apa saja pun kita sanggup berkorban untuk kawan kita. tuh lah kekadang kena berhati-hati bila berkawan kerana takut dari kawan terpaksa pulak berchenta. Bila dah suka, bila dah sayang, bila dah chenta maka perasaan kawan itu akan bertukar. Susah sebenarnya nak gambarkan dengan perkataan. Selalunya bila berkawan kita tak perlu nak jaga hati, kita lebih mudah untuk berterus terang, tapi bila dah lebih dari kawan terpaksa lak menjaga hati dan banyak persoalan terpaksa dipendamkan. malah kekadang kita terpaksa menipu, tak kisah lah samada menipu kawan kita atau menipu diri kita sendiri. Makanaya...

kata mak,
KAWAN tu ibarat lebah,
habis madu sepah dibuang?

kata abah,
KAWAN tu umpama bunga ros,
dipandang cantik dipegang sakit...
kata atuk,
KAWAN tu seperti air
terus mengalir...

kata nenek,
KAWAN tu bak bulan
dipuja dan disanjung tp nun jauh di sana...

kata sedara,
KAWAN tu mcm makanan,
kawan makan kawan!!

kata abang,
KAWAN tu seperti lembu
mengikut saja apa dikata...

kata kakak,
KAWAN tu tak ubah macam durian
bau busuk tp sedap dimakan...

kata adik,
KAWAN tu macam biskut
sekejap ade sekejap tak de...

kata AKU ,
KAWAN tu tak kisahlah camane pun...walaupun dia IBARAT LEBAH, UMPAMA BUNGA ROS, SEPERTI AIR, BAK BULAN, SEPERTI LEMBU, TAK UBAH MACAM DURIAN & MACAM BISKUT!!!
Walaupun dia tunjuk muka pada aku masa dia susah je...Walaupun dia selalu kata sibuk & tak de masa untuk aku...Walaupun dia hanya cari aku bila dia takde kawan lain...Walaupun kdg2 aku terpaksa ingatkan dia supaya dia sedar kewujudan aku...Walaupun aku pernah menangis krn tak dipedulikan...tapi tak pe lah...dia tetap kawan aku...tau tak sebab apa???sekali aku dah kawan ngan dia selamanya dia tetap KAWAN aku walaupun pada dia...aku hanya KAWAN...

2 comments:

---> kelat said...

kata kelat pulak :-
bKAWAN bior ghamai... bkasih bior beghibu... bchenta ponggg kalo bole toksah ler byk2... nanti sendrik yg fenin... wahaaaaa...

Jie said...

kite kawan kan..kan...:D


TEMAN tu bukan mcm papan skate board,
belum main, gilap...
sudah main, pijak ...

TEMAN tu bukan mcm bola sepak,
belum dapat, kejar...
sudah dapat, tendang...

TEMAN tu bukan mcm bulu tangkis,
belum main, pegang...
sudah main, pukul...

TEMAN tu ibaratkan mcm ragbi...
belum dapat, rebut...
sudah dapat, lindung...

TEMAN tu mcm jari..
lukanye sembuh sendiri...
hilangnyer tiada ganti...

Post a Comment