Cabaran Trail Balak Sg. Durian.

Program pertama kelab untuk tahun 2009, cabaran merentasi trail balak di RPT Chenulang,K.Krai telah selamat dijayakan. Seramai 18 peserta mengikutinnya.

Tempat permulaan

Asrul...siap bawa bekalan makanan satu bekas sandwich

Kayuhan bermula di hadapan rumah mertua saya pada pukul 10.00pagi. Agak lewat. Kami semua menuju ke lata yang jarak nya dalam lingkungan 7km. Kami semua berehat,makan dan mandi mengambil masa 30 minit lebih kurang kat sini.

Sekitar Lata Katak:



Sdr Rosli sedang mencari emas...



Bermula lah cabaran sebenar nya,yaitu menuju puncak tertinggi di dalam Hutan Simpan Sg. Durian.Keadaan trail amat baik sekali, cuma ada setengah tempat tu becak sedikit tapi ada chicken-loop!!!

Ini kali ke-2 aku melelui trail nie,kali pertama tahun lepas. Kali nie aku masuk melalui jeram, so jalan nya aku ingat2 lupa,menyebabkan aku tersalah masuk cabang, hampir sejam jugak tuu..! nasib baik kali nie ada backup dari 4W drive yang dipandu oleh Cikgu Baidi (bisas aku) dia lah yang rickie track. Last last kena keluar juga ke simpang 3 asal. Ambil jalan yang satu lagi dan memang kali nie betul trail nya.


Jalan masuk ke puncak, dah kena mendaki...

Ungu api terpaksa dinyalakan bagi menghalau nyamuk..!!!

Masa nie baru sedar, sebenar nya aku dah silap ambil jalan.

Sumber bekalan air terakhir sebelum sampai ke kemuncak.



Dah nak sampai...

Selepas bersusah payah bertarung dengan kepenatan yang melampau kerana terpaksa dorong beskal mendaki bukit yang kadang2 mencecah 45 degree!!! akhirnya kami sampai ke jugak ke kemuncak. Berehat 10 minit. Kebanyakan dari kami dah kehabisan bekalan air minum,nasib baik selepas ini tak banyak mendaki lagi tapi menurun...5 minit dah sampai kebawah. Dulu dari kongsi balak ke kemuncak kami ambil masa hampir 3 jam lebih..!

Cikgu Mie sdg menjamu selera laksam + bihun, dah hampir sangat ke puncak.

Yahoooo!!! Piyan,kokwa dan ...? antara mereka yang sampai awal.

Pemandangan dari kemuncak...



Bersiap untuk turun...

Pukul 4 petang kami semua sampai ke penamat. Lepas simpan beskal,kami semua mandi kat sungai yang betul2 dibelakang kedai rumah mertua aku...dan acara yang paling ditunggu tunggu yaitu MAKANNNN!!! bagai orang mengantuk disorong bantal dibuat nya.



Tambah! tambah! jangan malu malu..!!!

Kesemua peserta selamat dan tiada kecelakaan yang besar berlaku,takat terbalik dan calar sikut lutut tu biasa arrr..! nama nya lagi MTB tak gitu kawan?

No comments:

Post a Comment